Az Endurance Bajnokság 2016. évi szabályzata

Az Endurance Bajnokság 2016. évi szabályzata

Utoljára módosítva: 2016. 06. 09.

Gokartok

A bajnokságban indulók a Szervezők által biztosított egységes műszaki felszereltségű gokartokkal vesznek részt. 2016-ban 13 db, Sodi GT4 270 cm3-es gokarttal zajlanak a versenyek. A gokartokon van súlytartó, ezekbe maximum 30 kg súly helyezhető bele.

Versenyek

A versenyek helyszínei: Magyarországon lévő bérgokart pályák. A versenyek ideje: a bajnokság honlapján található versenynaptárban szereplő időpontokban.

Versenyzők

A versenyzők minimális életkora: betöltött 8. életév. Amennyiben a versenyző betöltötte a minimális korhatárt, de a verseny vezetősége úgy ítéli meg, hogy nem tudja biztonságosan, versenytempóban elvezetni a gokartot, úgy az indulást a Szervezők megtagadhatják. Ebben az esetben a nevezési díj arányos része visszatérítésre kerül.

Kategóriák

Az egyéni versenyek az alábbi testsúly-kategóriákban kerülnek kiírásra:

Lány kategória: minimum 60 kg

Light kategória: minimum 45 kg

1-es kategória: minimum 60 kg

2-es kategória: minimum 75 kg

3-as kategória: minimum 85 kg

4-es kategória: minimum 95 kg

Költségek

Nevezési díj (előzetes nevezéssel futamonként): 8 500Ft

Nevezési díj (további kategóriánként, futamonként): 7 000 Ft

Regisztrációs díj (csak 1 versenynapra): 1 000 Ft

Regisztrációs díj (éves, egyszeri): 3 000 Ft

30 perces edzőfutam: 5 000 Ft

Szabadedzés 1×8 perc 2 000 Ft

Szabadedzés 3×8 perc 5 000 Ft

Szabadedzés 5×8 perc 8 000 Ft

 

A nevezési díjon felül fizetendő, amennyiben nem volt előzetes nevezés: 1 000Ft/kategória (akik először indulnak a bajnokságban, és nem neveztek előre, azoknak nem kell kifizetni az 1 000 Ft-ot)

Díjak

Díjazás futamonként:

Az “A” döntők dobogósainak serleg, a “B” döntő győztesének érem

Tervezett díjak a 2016-os évre:

  • A 2016-os év bajnokai részt vehetnek az év végén megrendezésre kerülő Bajnokok tornáján.
  • Az évad során néhány versenyző részt vehet egy tesztelésen egy Rotax Max versenygokarttal (szervezés alatt).

1. Részvételi feltételek

1.1. A versenyen mindenki a saját felelősségére vesz részt, a szervezők felé semmi követelést és kárigényt nem nyújthat be.

1.2. Szándékos károkozásért, illetve a szabályok be nem tartásából eredő károkért az anyagi felelősség a vétkes versenyzőt terheli.

1.3. A versenyen indulóknak tisztában kell lennie, és be kell tartania a szabályzatban leírtakat.

1.4. A futamokon a bukósisak viselése kötelező.

1.5. 14 éven aluliaknak a nyakvédő viselete ajánlott.

2. Előzetes nevezés - Részvételi szándék jelzése

2.1. Előzetesen nevezni a futamot megelőző pénteken, 18 óráig lehet e-mailen keresztül.

2.2. Az előzetes nevezésnek tartalmaznia kell a nevet, és a választott kategóriát.

2.3. Az előzetes nevezés nem kötelező, viszont ennek elmaradása esetén a nevezési díj 1 000 Ft-tal drágább, azaz 9 500 Ft lesz.

3. Előzetes nevezés lemondása

3.1. Az előzetes nevezést lemondani a futamot megelőző nap 18 óráig lehet.

4. Nevezés

4.1. A futamokra a helyszínen kell nevezni a kiírásban megadott időben.

4.2. Az első nevezés alkalmával mindenkinek be kell fizetnie a regisztrációs díjat, és le kell adnia a regisztrációs lapot. A 18. életévüket be nem töltött személyeknél szülői beleegyezés is szükséges.

4.3. Aki csak egyetlen futamra fizeti be a regisztrációs díjat, annak a következő futamon – amennyiben indulni szeretne – ismét meg kell tennie ezt. Az egyszeri regisztrációs díjak nem adódnak össze, a már befizetett összegeket nem lehet beszámítani egy esetleges, később befizetett, éves regisztrációs díj összegébe.

5. A nevezés korlátozása

5.1. Nem indulhatnak azok a versenyzők, akik az Országos Amatőr Gokart Bajnokság sorozatban – fennállása, azaz 2001 óta – 3, vagy annál több győzelmet szereztek.

5.2. Nem indulhatnak azok a versenyzők, akik a Hobby Cart Kupában bajnoki címet szereztek a korábbi években. Kivétel ez alól a Light és a Lány kategória bajnokai.

5.3. Nem indulhatnak el azok a versenyzők, akik 2013 óta dobogós helyen végeztek a Hobby Cart Kupa éves összesítésében. Kivétel ez alól a Light és a Lány kategória dobogósai.

6. Kategóriaválasztás

6.1. Egy versenyző egy versenyhétvégén több kategóriába is nevezhet, ha megfelel a kategória által támasztott súlykövetelményeknek.

6.2. A súlykategóriát minden versenyző magának választhatja meg.

6.3. Amennyiben valaki nem éri el a választott súlykategóriájának alsó határát, úgy alkalmazhat súlyokat.

7. Mérlegelés

7.1. A mérlegelésnél a versenyző testsúlya kerül ellenőrzésre a magával vitt, súlyozásra alkalmas eszközökkel együtt. Ezek lehetnek: a teljes menetfelszerelés a sisakkal, ülésbetét, a bajnokság által biztosított súlyok, a nevezésnél engedélyezett saját súlyok.

7.2. A mérleget a szervezők biztosítják, a versenyzőnek, pedig lehetősége van a futamok előtt a mérlegen ellenőrizni, hogy eléri-e a megfelelő súlyt.

7.3. A mérlegelés pontos helye az eligazításon kerül kihirdetésre.

7.4. Ha valaki a mérlegelésnél nem éri el a megfelelő súlyt, egy alkalommal megismételheti a mérlegelést. Ettől eltérni csak indokolt esetben lehetséges.

7.5. A mérlegeléshez a versenyzőnek az időmérő edzések és a verseny után – ahogy kiszállt a gokartból, azonnal – oda kell mennie a kijelölt mérlegelési ponthoz, és ott teljes menetfelszerelésben, és az időmérőre vagy a futamra magával vitt súlyokkal együtt kerül ellenőrzésre. Aki ennek nem tesz eleget, nem megy azonnal a mérlegelésre, az az utólagos ellenőrzésnél már nem használhat súlyokat, illetve egyéb súlyozásra alkalmas eszközöket.

7.6. A mérlegelésnél történő szándékos megtévesztés futamról, vagy akár egész évadról történő kizárással büntethető.

7.7. Aki a mérlegelésnél nem éri el a kategóriájának a minimum súlyát, az az időmérő edzésen az utolsó, a futamon a döntőjének az utolsó helyére lesz sorolva.

8. Súlyozás

8.1. Súlyozni csak a bajnokság által biztosított súlyokkal lehet.

8.2. Aki saját súlyt szeretne használni, annak azt a nevezéskor jeleznie kell a szervezők felé. Amennyiben engedélyezik azt, abban az esetben használhatja.

8.3. Mérlegelésnél nem használható olyan súly, ami nem a bajnokságé, vagy nem lett engedélyezve a nevezéskor.

8.4. Nem számít tiltott súlynak: sisak, bordavédő, ruházat, ülésbetét, egyéb rendeltetésszerűen használt védőeszköz.

9. Időtartamok

9.1. Időmérő edzés: 5 mért kör.

9.2. Futam: 15 percnek megfelelő körszám, amely tartalmazza a 2 felvezető és 1 levezető kört is.

10. Szabadedzés

10.1. Szabadedzésre a verseny előtt meghatározott időben van lehetőség.

10.2. A szabadedzésekért külön kell fizetni, a nevezési díj nem tartalmazza azt.

11. Időmérés

11.1. Az időmérő edzések vegyesen történnek, azaz a pályán több kategória versenyzői is tartózkodhatnak. Minden kategória számára a Szervezők választanak 1 gokartot. Az adott kategóriában minden versenyzőnek ezzel a gokarttal kell teljesíteni az 5 mért kört.

11.2. Az időmérő edzés sorrendje a bajnokság aktuális állásának sorrendjében történik, az új versenyzők az időmérő végén indulnak nevezésük sorrendjében.

11.3. Aki nincs ott az időmérő edzésen, amikor következne, az az időmérő edzés végén teljesítheti az 5 mért kört, de az eredménye nem szállít bele az értékelésbe, a mezőny végéről kell indulnia.

11.4. Amennyiben műszaki, vagy az időmérő berendezés hibája miatt nincs 5, de legalább 3 gyors köre van a versenyzőnek, nem futhatja újra az időmérő edzést.

11.5. Amennyiben műszaki vagy az időmérő berendezés hibája miatt nincs 3 mért, gyors köre a versenyzőnek, úgy kérheti az időmérő edzése újrakezdését. Ebben az esetben az addig futott gyors körei törlésre kerülnek, és akkor sem számítanak bele az időmérő edzésbe, ha az újrafutott körök lassabbak lesznek.

11.6. Műszaki hiba esetén, ha a gokartot nem lehet megjavítani perceken belül, úgy egy másik gokarttal kell folytatni az időmérő edzést. Amennyiben nem okoz 10 percnél több csúszást az időtervhez képest, úgy el lehet rendelni az adott kategória időmérő edzésének teljes újrakezdését.

11.7. Nem számít műszaki hibának, ha a versenyző, az általa magával vitt felszerelés (súly, öltözet, ülés, pedál) miatt nem tudja versenytempóban teljesíteni az időmérő edzést, vagy nem tudja befejezni azt.

11.8. Amennyiben az időmérő edzés közben megváltoznak a körülmények (pl. elered eső, felszárad a pálya), az időmérő edzést nem kell újra kezdeni.

11.9. Amennyiben a körülmények miatt félbe kell szaktani az időmérő edzést, akkor a folytatáskor nem futhatja senki sem újra a köreit, az időmérő a félbeszakítás előtti állapotról folytatódik.

11.10. Ha a futam elhalasztásra kerül, úgy arra külön szabályzás vonatkozik (lásd lejjebb).

12. Rajtprocedúra

12.1. A versenyzők a 2 felvezető kör megtétele után felállnak a megfelelő rajtkockába. A rajtrácson – amennyiben a vezető bíró nem rendelkezik másképp – a versenyzőknek két oszlopban, egymással megközelítőleg párhuzamosan kell felállni.
12.2. A rajtot felügyelő bíró meggyőződik arról, hogy a versenyzők készen állnak a rajtra, illetve senki nem tartózkodik a pályán a versenyzőkön kívül, ekkor jelt ad a rajt megkezdésére.
12.3. Amennyiben az első körben ütközés történik, és emiatt valaki jelentős hátrányba kerül, új rajt rendelhető el. A rajtot hasonló probléma miatt maximum kétszer lehet megismételni, a 3. rajt végleges.
12.4. Nem kötelező új rajtot elrendelni, amennyiben a versenyző saját hibájából kerül hátrányba.
12.5. A vezető bíró akkor is rendelhet el új rajtot, ha – pl. a pálya adottságainak köszönhetően – nem látta azt az eseményt, ami miatt valaki jelentős hátrányba került.
12.6. Jelentős hátrány: a versenyző a mezőny végétől leszakadva tudja folytatni a versenyt.
12.7. Nem számít jelentős hátránynak, ha valaki több pozíciót veszít, vagy közvetlenül a mezőny végére esik vissza.
12.8. Aki szándékosan kerül jelentős hátrányba, és emiatt új rajtot kell elrendelni, az a versenyző a futam végén 2 helyes büntetést kap. Akkor is jár ez a büntetés, ha egy másik versenyző szabálytalansága miatt visszaesett néhány pozíciót, majd szándékosan olyan manővert tesz, hogy jelentős hátrányba kerüljön, és emiatt új rajtot kelljen elrendelni.

13. Verseny

13.1. A versenyzők, a futamon részt vevő gokartok számától függően – súlykategóriánként – A, B, C, stb. döntőkbe kerülnek. Ennek alapja az időmérő edzés végeredménye. Ha egy versenyen 13 gokart vesz részt, akkor az első 13 helyezett kerül az “A” döntőbe, a második 13 helyezett a “B” döntőbe, stb. Ez azt jelenti, hogy az adott döntő résztvevői nem végezhetnek előrébb, mint az előtte lévő döntő utolsó helyezettje, és nem végezhetnek hátrébb, mint az utána lévő döntő legjobbja.
13.2. A döntők – amennyiben csak kis létszámú résztvevő van – összevonhatók, az értékelésük külön történik.
13.3. Az, hogy a versenyen ki melyik gokarttal indul, sorsolással dől el. Először mindig az adott kategória első helyezettje húzhat, utána a második, stb. Aki a sorsolásról hiányzik, az a futamon, a sorsolás végén maradt gokarttal vesz részt. Amennyiben több gokart is marad, úgy a távollétében lesz kisorsolva az a gokart, amellyel a versenyen indulnia kell.

14. Különleges félbeszakítás

14.1. Ha a futamon különleges esemény történik, és bárki testi épsége tartósan veszélyben van, akkor a futamot le kell állítani.
14.2. A verseny leállítása esetén, ha a mezőny élén haladó versenyző teljesítette a futam 75 %-át, úgy a Szervezők nem kötelesek új rajtot elrendelni, a körszámláló szerinti utolsó kör alapján végeredmény hirdethető.
14.3. Ha a szervezők új rajtot rendelnek el, a mezőnynek a körszámláló szerinti utolsó feljegyzett kör alapján kell elrajtolnia. A körhátrányban lévő versenyzőknek megmarad a körhátránya.
14.4. Ha az első kör után történik műszaki probléma, akkor a verseny nem állítható le, a versenyző – amennyiben nem tud újraindulni a gokarttal – feladni kényszerül a futamot.

15. A futam elhalasztása

15.1. Szélsőséges időjárási körülmények, vagy előre nem várt különleges események miatt a szervezők a futamot törölhetik, félbeszakíthatják vagy elhalaszthatják.
15.2. Amennyiben törlik, úgy a futam nem kerül megrendezésre egy későbbi időpontban.
15.3. Elhalasztás esetén a szervezők egy későbbi időpontot jelölnek ki az elmaradt futam megrendezésére. Ebben az esetben a nevezési díj nem jár vissza. A megismételt futamnak nem kell azon a pályán lezajlania, ahol az elmaradt futam volt.

Amennyiben a futamot az időmérő edzés vége előtt kell félbeszakítani:

15.4. Amennyiben a kategórián belül nincs minden versenyzőnek mért köre az időmérő edzésen, úgy a megismételt futamon mindenkinek újra kell teljesíteni az időmérő edzést.

Amennyiben a futamot az időmérő edzés vége után, a futamok megkezdése előtt kell félbeszakítani:

15.5. A megismételt futamon a már megszületett időmérő edzés végeredményét kell figyelembe venni. Mivel ezzel az eredménnyel eldőlt, hogy ki melyik döntőben indul, így ezt a megismételt futamon is be kell tartani. Senki sem végezhet előrébb, mint annak a döntőnek az első helye, ahova az időmérés alapján sorolva lett. Aki nem jön el a megismételt futamra, az is megkapja a döntőjének megfelelő pontszámot, az értékelésnél a ténylegesen résztvevők mögé kell rangsorolni.

Amennyiben a futamot a futamok megkezdése után kell félbeszakítani:

15.6 A lefutott futam/ok eredménye véglegesnek tekinthető, a félbeszakadt illetve elhalasztott futamokat kell megismételni az előző pontban leírtak figyelembe vételével.

16. Kategóriák értékelése

16.1 Minden kategória külön értékelendő. Amennyiben egy kategóriában nincs meg a minimális nevezőszám – 5 fő – úgy a futamon az elért eredmények szerinti pontok 50%-a kerül kiosztásra.

17. Egyéni pontozás

17.1 Pontozás 1-től a 15. helyezésig van (lásd mellékelt pontozás-táblázat).
17.2 Bármely előre nem látható probléma miatt történő kiesés (géphiba, benzinprobléma), vagy hátrányba kerülés (egy másik versenyző szabálytalankodása) esetén sem kompenzálhatóak a pontok, senki sem kaphat több pontot, mint ahányadik helyen célba ért. Kivétel, ha valamely versenyző visszasorolásra kerül, és így az utána következők előre ugranak egy helyet.
17.3 Az év végi értékelés kategóriánként történik.
17.4 Ha egy versenyző az év folyamán több kategóriában is indult, úgy kategóriánként külön kerül értékelésre.
17.5 A bajnokság végső sorrendje az év folyamán megszerzett pontok összessége alapján dől el, úgy, hogy a megrendezett 12 futamnak a legjobb 10 eredménye számít bele.
17.6 Amennyiben törölni kell futamokat az év folyamán, az alábbi adatok alapján kell a beszámítandó futamok számát meghatározni:

12 megrendezett futam – 10 futam számít bele a bajnokságba
11 megrendezett futam – 9 futam számít bele a bajnokságba
10 megrendezett futam – 9 futam számít bele a bajnokságba
9 megrendezett futam – 8 futam számít bele a bajnokságba
8 vagy kevesebb megrendezett futam – minden futam beleszámít a bajnokságba

17.7 Pontegyenlőség esetén a következők pontokat kell végig venni, amíg nincs eredmény:

– eldobás nélküli pontszám
– a futamokon szerzett több jobb helyezés
– az időmérő edzéseken megszerzett több jobb helyezés
– az időmérő edzéseken elért legjobb helyezések idejét kell összevetni, és ennek átlaga alapján készül el a sorrend.

18. Pontozás táblázat

Helyezés Pontszám
1. hely: 25 pont
2. hely: 20 pont
3. hely: 16 pont
4. hely: 13 pont
5. hely: 11 pont
6. hely: 10 pont
7. hely: 9 pont
8. hely: 8 pont
9. hely: 7 pont
10. hely: 6 pont
11. hely: 5 pont
12. hely: 4 pont
13. hely: 3 pont
14. hely: 2 pont
15. hely: 1 pont

A zászlójelzések ismerete szükséges

– Kék zászló (betartva): (egy vagy több gokartra vonatkozik) Gyorsabb gokart közeledik mögötted, le akar körözni, készülj fel az elengedésre. Ha már közvetlenül mögötted van, azonnal engedd el.
– Kék zászló (lengetett):(egy vagy több gokartra vonatkozik) Gyorsabb gokart mögötted, a következő lehetséges helyen azonnal engedd el! A kék zászló mindig a leköröző előtt lévő lekörözendő versenyzőnek szól. A kék zászló alatt tilos a pozíciószerzés (kék zászlós szabály, lásd lejjebb).
-Sárga zászló: Veszély a pályán, készülj fel a kikerülésre. Előzni tilos, kivéve természetesen a kicsúszott versenyzőt. Hatálya a lengetés helyétől, az esemény helyéig, de maximum a fél pályán keresztül tart.A sebességet nagymértékben csökkenteni kell az esemény körül, a pályán lévő bírók és versenyző(k) testi épségére fokozottan kell ügyelni.
– Piros zászló: A futam félbeszakítása. Aki meglátja a piros zászlót, annak ezt kézfeltartással jeleznie kell a mögötte jövőknek, lassítania kell, majd a rajtrácson meg kell állnia. Ha nem indokolt, tilos azonnal, hirtelen megállni, balesetveszélyes helyzetet teremtve ezáltal.
– Fekete-fehér zászló (átlósan elválasztva): utolsó figyelmeztetés.
– Fekete zászló + rajtszám: kizárás.
– Kockás zászló lengetve: verseny vége.

Kék zászlós szabály

Szabadedzésen: a kék zászló lengetése önmagában még nem jogosít fel előzésre, csak ha az előzendő versenyző egyértelműen jelzi elengedési szándékát (félrehúzódással, intéssel, stb.)Futamon: tilos a pozíciószerzés. Ez vonatkozik a leköröző és lekörözendő versenyzőkre is, akik azonos körben vannak. Az előzési tilalom az egy körön belül lévőkre vonatkozik, és addig áll fenn, amíg a lekörözés után a versenyzők fel nem veszik a versenytempójukat. Tilos azt az előnyt előzésre használni, ami közvetlenül a lekörözésnek köszönhetően alakult ki.Ha közvetlenül a kék zászló előtt két lekörözendő versenyző közül a támadó előzésbe kezd, akkor azt a kék zászló miatt nem kell megszakítania, befejezheti azt. Ha befejezte az előzést, vagy nem tudta megelőzni a védőt és mögé került, akkor azonnal el kell engednie a mögötte lévő leköröző versenyző(ke)t.Tilos a lekörözendő részéről:– hirtelen fékezés, amelyre a leköröző nem számíthat
– több kanyaron keresztül feltartani a lekörözőtTilos a leköröző részéről:– a lekörözendő versenyző leszorítása, kiterelése

Alapfogalmak

Lökés: akkor következik be, amikor két gép összeér, és az összeérés következtében egyik vagy mindkét gokart lendülete vagy iránya megváltozik.Tolás: amikor a támadó gokartja hosszabb ideig összeér a védő gokartjával, és megváltoztatja ezzel védő gokartjának sebességét, vagy irányát, esetleg kis időre megakadályozza annak lassulását.Terelés: a másik gokart irányának megváltoztatására tett kísérlet anélkül, hogy a két gokart összeérne. Ha összeérnek, és az összeérést előidéző versenyző gokartja erőhatást gyakorol a másik gokartra, onnantól kezdve leszorításról beszélünk.Leszorítás: a másik gokart irányának megváltoztatására tett kísérlet úgy, hogy a két gokart folyamatosan összeér, és erőhatást gyakorol a másik gokartra.Védő: Az a versenyző, aki a futamon előkelőbb pozícióban van az előzési manőver kezdetekor. Egy vagy több gokart – egy időben történő – előzési kísérlete esetén mindaddig védőnek minősül, amíg az egyes támadó(k) az előzést be nem fejezték.Támadó: Az a versenyző, aki a futamon hátrébb lévő pozícióban van az előzési manőver kezdetekor. Egy gokart előzési kísérlete esetén mindaddig támadónak minősül, amíg az előzést be nem fejezte.

Előzés és védekezés szabályai

A Védő részére:

– Ha a védő nem, vagy nem megfelelően védekezik, számítania kell rá, hogy a támadó előzési manőverbe kezd. Fel kell készülnie rá, hogy egy esetleges előzési kísérlet esetén helyet kell biztosítania a támadónak, nem szoríthatja le, nem mehet neki kanyarodás közben.
– Egy előzési kísérletnél, ha a támadó gokartjának első tengelye a védő gokartjának hátsó tengelyével egy vonalban van (továbbiakban “fél gokarttal bent van mellette”), a védőnek helyet kell hagynia a támadó számára, nem húzhatja rá a gokartot.
– Egyenes részen, illetve olyan, nagy ívű kanyarokban, ahol lassítás nélkül is el tud kanyarodni két gokart egymás mellett, nem kell bent lennie fél gokarttal mellette, amennyiben a támadó már centikkel a védő mellé ér, a védő nem szoríthatja le őt.
– Tilos a többszöri irányváltás. A védő egyszer válthat irányt a két kanyar közötti egyenes részen. A választott ívről csak akkor térhet vissza az ideális ívre, ha ezzel nem akadályozza a támadót.
– Tilos a támadó leszorítása, és az az irányú törekvés, hogy a támadót a falba, vagy a pályáról kivezesse.
– Tilos az arra irányuló magatartás, hogy a támadót fékezéssel, vagy lassítással megzavarja azokon a helyeken, ahol ezt semmi sem indokolja.

A Támadó részére:

– Tilos a védő sorozatos lökdösése. Ha a lökésből vagy tolásból a támadónak előnye származik, az egyértelműen szabálytalan, de a sorozatos lökések, amelyek nem járnak pozícióvesztéssel a védő részéről, azok is büntetést vonhatnak maguk után.
– Tilos a védő leszorítása, és az az irányú törekvés, hogy a védőt a falba, vagy a pályáról kivezesse.
– Szabálytalan az az előzés, amely a pálya elhagyása miatt megszerzett előnynek köszönhető. A pálya elhagyásának számít, amikor az első kerék teljes mértékben elhagyja a pályát. Pálya: aszfaltcsík és a szegélykő. Nem számít pályaelhagyásnak addig a pillanatig, amíg a kerék a pályához ér.
– Tilos az előzési manőver „bebújás” részét olyan sebességgel tenni, hogy ezzel a védőt lelökje a kanyarodó ívéről, vagy az ütközés következtében úgy belassítsa őt, hogy emiatt az hátrányba kerüljön. Kivétel ez alól, ha a támadó a megfelelő sebességgel bújik be, de a védő nem védekezik megfelelően, és úgy kanyarodik, hogy nem veszi figyelembe a támadó manőverét.

Egyéb viselkedési normák a versenyen

– egymás mellett haladásnál (csata) mindkét versenyzőtől elvárt a másik iránti tisztelet, és az arra való törekvés, hogy minél közelebb, és párhuzamosan próbáljon meg haladni az ideális ívvel. Nem elfogadott egy irreális ív választása, amely arra irányul, hogy a másik versenyzőt kiszorítsa a pályáról.
– tilos a leköröző versenyzők jelentős akadályozása lekörözésnél
– ha egy versenyző kicsúszik, ütközik, gumifalba csúszik, és nem tudja folytatni a versenyt feltartott kézzel jelzi, kiszállni a gokartból csak akkor szabad, ha meggyőződött arról, hogy ezzel nem okoz balesetveszélyes helyzetet
– kicsúszás vagy lassulás után a versenybe csak akkor kapcsolódhat vissza, ha meggyőződött arról, hogy ezzel senkit sem tart fel, nem okoz balesetveszélyes helyzetet. Amíg nem gyorsul fel versenytempóra, nem akadályozhatja a többieket.
– szabálytalan előzés utáni visszaengedésnél a vétkes versenyző ezt úgy teheti meg, hogy nem akadályozhatja a többi versenyzőt a haladásban.
– leintés után tilos: a hirtelen, nagy erejű, indokolatlan fékezés; a még versenyben lévők akadályozása a befutónál; versenytempóban közlekedni a levezető körben; a gokartból kiszállni a boxba érkezés előtt; szándékosan megpördülni, az aszfaltcsíkot elhagyni.

Büntetés mértéke

Amennyiben egy szabálytalan előzésnél a vétkes fél visszaengedi a vétlen versenyzőt maga elé, úgy nem kap utólagos büntetést. Kivétel ez alól, ha szándékos szabálytalanság történt.A büntetés mértéke mindig az adott szituációtól függ. A büntetés lehet: egy vagy több hellyel történő hátrasorolás, a hátrányba kényszerített versenyző mögé sorolás, a futam utolsó helyére sorolás, kizárás. Azonnali kizárás esetén nevezési díjat nem kötelező visszatéríteni.Olyan esetekben, amikor nem megállapítható, de valószínűsíthető valamely versenyző felelőssége, úgy neki figyelmeztetés adható.Figyelmeztetés esetén nem jár azonnali büntetés. A harmadik figyelmeztetésnél a versenyző automatikusan egy helyes büntetést kap. Egy futam alatt több figyelmeztetést is lehet kapni. Ha valakinek van már figyelmeztetése, és kap egy büntetést, ezzel az addigi figyelmeztetései nem tűnnek el. Amennyiben a versenyző párhuzamosan több kategóriában is indul, a figyelmeztetései külön kategóriánként számolandók, azok nem adódnak össze.

Viselkedés a boxutcában

A boxba beállásnál a sebességet nagymértékben csökkenteni kell, kézfeltartással jelezni kell a többi versenyzőnek a kiállás tényét, és figyelni kell a segítő személyzet testi épségére. A megállás a boxutca túloldalán történik a behaladás sorrendjében.
A bokszutcában tilos a nagysebességű haladás, aki nagy sebességgel jön be és halad a boxutcában, az kizárással büntethető.
A boxból kiállásnál a pályán érkező versenyzőnek van elsőbbsége.

Egyéb viselkedési normák a rendezvényen

A rendezvény ideje alatt a versenyzőknek tilos bármilyen szeszes ital fogyasztása. Az a versenyző, aki alkoholt fogyaszt, az a nap további részében már nem ülhet bele a bajnokság gokartjaiba, a nevezési díj pedig nem kerül visszatérítésre.A rendezvények alatt, aki bármilyen vitás esetet tettlegességgel próbál megoldani, az – ennek mértékétől függően – figyelmeztetéssel, kizárással, vagy akár a bajnokságból való végleges kitiltással büntethető. Ez vonatkozik egyaránt a versenyzőkre, és az őket kísérő személyekre is.

Szabálytalanságok vizsgálata

A szabálytalanságok a leadott óvások alapján kerülnek kivizsgálásra. Ha egy esettel kapcsolatban nem érkezett óvás, akkor azt a szervezők nem vizsgálják.
Kivétel ez alól, ha valaki olyan – esetleg szándékos – szabálytalanságot követ el, amellyel veszélyezteti a versenyzőtársai testi épségét. (pl.: kicsúszott versenyző visszajön a versenytempóban érkező elé, nagy sebességgel haladás a boxutcában, leintés utáni megállás, megpördülés, amely veszélyezteti a többi versenyzőt, stb.)
Szintén kivétel a teljesen egyértelmű, durva szabálytalanság, amelyben a vétlen versenyző felelőssége egyértelműen kizárható.
A beérkezett óvásokkal kapcsolatban az óvott és az óvást benyújtó versenyző is vizsgálat alá kerül. Amennyiben az óvások vizsgálatánál fény derül egyéb olyan szabálytalanságra más versenyzők részéről, amely nem lett megóvva, úgy a szervezők figyelmeztethetik a vétkes versenyzőt.

Óvás

Az óvást az a versenyző nyújthatja be, aki úgy érzi, hogy a futamában valamelyik másik versenyző szabálytalankodott, és ebből neki hátránya származott.Az óvás benyújtása két részből áll:1. Óvást csak a verseny napján, írásban lehet leadni az erre megfelelő nyomtatvány kitöltésével. Aki nem tölti ki, és adja le a szervezők részére ezt a nyomtatványt a verseny napján, az utólag már nem tud óvást benyújtani.2. Aki az 1. pontnak megfelelően, írásban jelezte az óvását, annak a bajnokság oldalára feltöltött videókat megnézve, el kell küldenie e-mailen, hogy fenntartja-e az óvását. Ha fenntartja, akkor meg kell írnia, hogy melyik videón, pontosan hol található az eset.Az óvott versenyző az ellene érkezett óvás tényét az eredmények oldalon tudja megtekinteni, erről külön értesítést nem kap a szervezőktől.
Az óvás kivizsgálására a szervezőknek a következő futam előtti péntekig van lehetősége, eddig kell értesítenie minden, az óvásban szereplő versenyzőt a döntésről.